Innlegg

Case for hypotetisk jobbintervju

I dette innlegget skal jeg ta for meg en case knyttet til en stillingsannonse som er utlyst av  Amnesty. Det hypotetiske jobbintervjuet søker etter en stilling som markedsføringsspesialist der case bygger på tre deler:  Digitale kanaler, analyse av trafikk og synlighet. 

DIGITALE KANALER OG KUNDEREISE
Amnesty er en av verdens største organisasjoner som jobber aktivt for menneskerettigheter rundt om i verden, som tar opp kampen for menneskers ytringsfrihet, diskriminering og overgrep (Amnesty.no). For en slik organisasjon vil det være svært viktig å markedsføre seg på de mest brukte plattformene for å spre budskapet godt nok mulig. Etter noen research kom det tydelig fram at Amnesty aktivt benytter kanaler som Instagram, Facebook, men også sine egne nettsider. Her postes det innlegg med opptil flere ganger i uken der de gir oss jevnlig oppdateringer viktige kamper og påminnelser om hva som skjer rundt i verden knyttet til menneskerettigheter. 

Bildet er hentet fra Instagram/Amnesty 

På Instagram har dem hele 83,8 tusen følgere og 1 812 postede innlegg på brukerkontoen, mens på Facebook har dem opptil 2 533 753 følgere. Amnesty benytter seg av sterke bilder og videoer for å fange oppmerksomhet, nettopp fordi de ønsker å belyse et viktig budskap. Her ser man at det åpenbart er en del engasjerte og for å opprettholde eller verve flere vil det være svært viktig å markedsføre seg jevnlig og utløse det vi kaller for “call to action” ved underskriftskampanjer for å støtte deres arbeid. På den andre siden kan man også se at Amnesty benytter seg av emneknagger for at bildene og videoene skal dukke opp hos flest mulig og med sine sterke tekster vil de kunne vekke følelser og bevissthet hos leseren.

 
Skjermbilde fra Amnesty.no

Amnesty har svært gode formidlingsevner rundt fokuset på menneskers rettigheter og allerede der starter kundereisen. Ved hjelp sin markedsføring ønsker organisasjonen å overbevise kunden om at de kan bidra til å utgjøre en forskjell. Når det er gjort, vil kunden selv oppsøke informasjon om organisasjonen å  forhåpentligvis melde seg inn og bli faste medlemmer. 

ØKE ENGASJEMENTET VED Å UTNYTTE POTENSIALET 
Faktumet at Amnesty jobber så intenst med å fremme viktigheten av at alle mennesker skal ha tilgang til de samme rettighetene har dem på veldig mange måter et godt utgangspunkt  for å nå ut til et bredt  publikum. Det vil alltid finnes rom for forbedrings potensiale der det handler om å bruke sin plass på den riktige måten. Potensialet hos Amnesty kan være å benytte seg av flere sosiale plattformer for å utvide sine segmenter. Snapchat og Youtube er blant annet  plattformer som brukes mest av en yngre målgruppe. Jeg tenker at når man jobber for en så viktig sak vil det være viktig å spre budskapet til flest mulig, uavhengig om de er for unge til å binde seg til et abonnement så kan det uansett utgjøre en forskjell andre plan. Sannsynligheten for at engasjementet i hjemmene vil også øke og folk får opp øyne for hva som faktisk skjer rundt om i verden. Andre strategier Amnesty kunne benyttet hadde vært samarbeid med kjente profiler for sin markedsføring. Dette er både lønnsom og svært effektiv måte å nå ut til et bredt og aktuelt publikum. Det er alt for få unge som egentlig vet hva Amnesty står for og alvoret rundt kampen om menneskers rettigheter. 

MÅLING OG ANALYSE AV TRAFIKK
Nyttige verktøy som analyser trafikken og som gir deg en oversikt vil alltid være kjekt å ha når en markedsfører seg digitalt. Dermed vil det være essensielt for Amnesty å ta i bruk en god strategi for å belyse sine budskap på en effektiv måte. For å måle og analysere trafikken kan organisasjonen linke siden digitale plattformer opp mot for eksempel Google Analytics. Dette nyttige verktøyet vil gjør det enklere for Amnesty å kartlegge hvilke plattformer eller målgrupper deres kampanjer og markedsføring treffer optimalt og hvordan man videre kan ta stilling til eventuelle endringer. Andre faktorer som kan være brukbart er å kunne se hvilke annonser som gir mest likes og delinger eller hvor vi verden de mest og ikke engasjerte kundene befinner seg.

3 relevante målsettinger som organisasjonen Amnesty burde følge ekstra godt med på:

  • Målgrupper – Dette for å kartlegge hvem kundene er og hvor de kommer fra. Alt under geografi, demografi, psykografi osv. Denne faktoren vil gjøre det lettere å tilpasse innhold og endring av markedsstrategi. 
  • De mest brukte plattformene – Dette er et av de viktigste analyseområdene for organisasjonen å holde styring på da det gjør det enklere se ulike potensiale hos de ulike plattformene. Her gir det også muligheter for endring av innhold og en spisset tilpasning for kunden. 
  • Hvilke innhold som gir flest klikk, likes og delinger – Verktøyet åpner muligheten til å ta en grundigere analyse på hvorfor enkelte markedsføringskampanjer gir bedre respons enn andre tidligere innlegg. 

ORGANISK SØK OG SEO
Amnesty sin synlighet i organisk søk er absolutt der den skal være og at de har gjort mye riktig når det kommer til SEO. Dette kan bekreftes ved et å gjøre et enkelt søk på organisasjonens navn “Amnesty” og en direkte link til deres nettside dukker øverst opp på søkefeltet inne på Google. 

Skjermbilde fra Google

Selv om Amnesty har gjort mye bra og riktig når det kommer til SEO vil alltid være forbedringspotensialer så lenge man jobber med digital markedsføring for å oppnå et optimalt resultat. Her kan de benytte seg av flere nyttige SEO-verktøy som bidrar til å finne relevante og gode søkeord. Google Search Console er et godt verktøy som kan bidra til å øke synligheten til Amnesty. 

Kilder:

Amnesty.no, 2021. “Om amnesty.” Lesedato: 04.06.2021
https://amnesty.no/om-amnesty

Search.google.com, 2021. “Search-console/about.” Lesedato: 04.06.2021
https://search.google.com/search-console/about

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *