Innlegg

De mest brukte plattformene i 2021

Mange bedrifter og organisasjoner har et ønske om å være synlige på de aller fleste plattformer, men til hvilken hensikt vil det være å spytte inn masse penger og tid på innhold som ikke gir noe form for effekt eller gode resultater? Aldri før har vi forbrukere oppholdt oss like mye på digitale plattformer som den dag i dag, grunnet blant annet pandemien, men også en mer digitalisert verden. Av det faktum vil det være ekstra viktig å benytte seg av de riktige digitale plattformene for å oppnå et ønskelig resultat. 

Først og fremst – KARTLEGG STRATEGI
Før man begir seg ut på sosiale medier vil det først være lønnsomt å definere formålet med markedsføringen man tenker å gjennomføre. Ønsker du å markedsføre deg gjennom egen profil/ bedrift eller benytte influencer marketing for å nå ut til et større publikum? Med andre ord, finn ut om det er likes, klikk, kjøp eller mersalg du ønsker å oppnå. Når du vet hva du er ute etter kan man begynne å sikte seg inn på en strategi for hvordan man på best mulig måte kan rette seg mot den potensielle målgruppen.

Riktig valg av digitale plattformer
Det er ikke et ukjent faktum at ulike målgrupper oppholder seg på ulike plattformer. Derfor vil det være helt essensielt for en bedrift/ organisasjon å tilpasse og publisere et innhold på riktig plattform for å nå ut til riktig målgruppe. Ifølge en undersøkelse gjort av Ipsos får vi et overblikk over de mest brukte sosiale plattformene her i Norge Q1 2021.

Bilde hentet fra Ipsos

Det er helt åpenbart at det er Facebook, Snapchat, Instagram og etterfulgt av Youtube som er de mest brukte plattformene i 2021. Likevel vil det være viktig å skille mellom hvilke målgrupper som benytter seg av de ulike plattformene dersom man ønsker å nå igjennom med et ønskelig budskap. En annen faktor som er lurt å tenke på, er at forandringer stadig oppstår, og med det vil det være lønnsomt å holde seg oppdatert på nye trender og funksjoner. Her vil det være viktig for bedrifter og organisasjoner å omstille seg i henhold til de store forandringene som skjer i den digitale verden for å oppnå et optimalt resultat av sin markedsføring.  Det er også tydelig at Tiktok som plattform stadig har blitt blir mer og mer attraktivt og er en kanal som skaper mye engasjement ved bruk av videoer og visuelle elementer. Dette i form av musikk, dans, trender, opplysninger og ikke minst markedsføring via kjente fjes. 

Hvorfor Instagram?
Dersom bedriften/ organisasjonen har som mål om å nå ut til en yngre målgruppe på alderen mellom 18- 29 år, så er Instagram den optimale plattformen. Her befinner det seg 2 609 000 aktuelle brukerkontoer i Norge, der 44% er menn og 56% kvinner (Ipsos.com, 2021). Instagram er en gratis digital plattform som eies under Facebook der man funksjonelt poster alt fra bilder, videoer, reels etc. Plattformen er relativt tilrettelagt når det kommer til å spre diverse budskap/reklame og optimalisere et stort nettverk av følgere.

Bildet er hentet fra Ipsos

For å optimalisere promoteringen via Instagram som plattform kan man opprette en profesjonell konto, altså en bedriftskonto. Fordelene som følger med denne funksjonen er at man får oversikt over blant annet: 

  • Statistikk – også kalt Insights, er noe som gir deg innsikt på ulike områder på kontoen. Dette kan for eksempel være å kartlegge hva følgerne liker og ikke eller profilbesøk.
  • Identifisere deg som bedrift – bare denne endringen gir deg flere kunder 
  • Oppgi mer kontaktinfo – her kan du legge ved e-post og tlf nr slik at kunden direkte kan ta kontakt
  • Aktive tidspunkt og toppinnlegg
  • Geografi, alder og kjønn

Bildet er hentet fra Pexels

Funksjonen følger med flere fordeler enn nevnt over, men etterhvert som  bedriften får analysert og brukt informasjonen vil man etterhvert kunne oppleve at selve promoteringen og innholdet vil nå ut til den potensielle målgruppen og man oppnår gode og ønskelige resultater. Her er en liten innføring på hvordan man konfigurerer en bedriftskonto på Instagram hentet fra business instagram:

  1. Finn konto i innstillingene, og trykk på bytt til profesjonell konto.
  2. Velg kategorien som best beskriver bedriften din, og velg Bedrift.
  3. Da er alt klart – du har en bedriftskonto. Nå kan du fullføre profilen din ved å følge tipsene her.

Kilder:

Business.instagram.com, 2021. “Getting started?.” Lesedato: 23.05.2021
https://business.instagram.com/getting-started?locale=nb_NO

Ipsos.com, 2021. “Ipsos some tracker q1 2021.” Lesedato: 23.05.2021
https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121

Lenegunvalsen.no, 2018. Privatkonto eller bedriftskonto instagram.” Lesedato: 23.05.2021
https://lenegunvaldsen.no/privatprofil-bedriftsprofil-instagram/

Pexels.com, 2021. “Nettverk-teknologi-uskarphet-display.” Lesedato: 23.05.2021
https://www.pexels.com/nb-no/bilde/nettverk-teknologi-uskarphet-display-174938/

Playdesign.no, 2021. “10 beste tips til markedsføring på sosiale medier.” Lesedato: 23.05.2021
https://playdesign.no/fagblogg/vare-10-beste-tips-til-markedsforing-pa-sosiale-medier/

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *