Innlegg

Refleksjonsnotat // E-varehandel

Vi nærmer oss slutten på den tredje bolken innenfor Digital markedsføring og med det må jeg si at dette kanskje har vært det mest lærerike emnet jeg hatt frem til nå. Hele reisen fra å bestemme konsept, planlegge og til å faktisk lansere en nettbutikk der sluttbruker gjennom kjøpsprosessen sitter igjen med et produktet og et inntrykk av nettbutikken har vært utrolig gøy. Dette har vi gjort som gruppe der vi har jobbet jevnt og trutt med alle viktige elementer som kreves for å opprette en nettbutikk. 

Planlegging av konsept og nettbutikk
Før kurset i e-varehandel kom ordentlig i gang hadde vi på forhånd bestemt oss for konseptet og hvordan lansering skulle foregå. Årsaken til valget var hovedsakelig fordi et av gruppemedlemmene per tid er daglig leder for familiebedriften Duz Fashion og bagorama i Drøbak. Dermed ble valget gansket enkelt og en lærerik prosess stod for tur. Vi er i dag utsatt for uforutsigbare åpningstider og nedstenginger av diverse butikker grunnet pandemien. Dermed var tiden svært gunstig for lansering av nettbutikk for den etablerte bedriften Duz. På denne måten åpnet det mulighetene for å drive virksomheten i form av klikk og hent løsning frem til noe annet ble bestemt i forhold til gjenåpningen. 

Selve planleggingen av nettbutikken foregikk over Zoom der vi regelmessig møttes for gjennomgang av viktig elementer og fordele diverse oppgaver. Vi fant fort ut av at Shopify var et fint og oversiktlig verktøy å benytte for nybegynner som oss. Kartleggingen av hvordan vi skulle implementere og bygge selve nettbutikken, var noe vi fant ut av på relativt kort tid. Selvfølgelig var det enkelte ting som tok lengre tid å få på plass, men vi visste ganske tidlig i prosessen hvilke viktige elementer som måtte håndteres før vi lanserte selve nettbutikken. 

Til å begynne med var jeg bekymret for at det kunne bli problematisk å samarbeide over Zoom, med tanke å finne et passende tidspunkt for alle. Dette viste seg å gå veldig fint da alle på gruppa har svært fleksible og flinke til å tilpasse seg hverandre. Dersom noen av oppgavene viste seg å være komplekse var vi veldig opptatte av dette skulle bli forklart for resten av gruppa slik at hver enkelt skulle få optimal læringsutbytte. Dette gjorde vi ved å dele skjerm noe som var svært effektiv og lærerikt. 

Valg av kommunikasjonsplattform
Vi har strategisk benyttet oss av sosiale plattformer som Facebook, Instagram og Snapchat for å markedsføre oss. Dette fordi mesteparten av målgruppen vi retter oss mot bruker disse mediene og vi har vært svært flinke til å ta i bruk vårt eget nettverk, noe som har vist seg å være effektivt. I tillegg har vi vært heldige der Duz Fashion allerede har hatt en eksisterende kundebase som bidratt til at den generelle markedsføringen ble litt lettere i starten. Her ble vi enige om å lage bilder av tilsvarende produkter fra nettbutikken med ulike tekster om diverse rabatter og annet informasjon om nettbutikken. På denne måten kunne vi oppfordre kunder til å melde seg inn i kundeklubben, noe som senere ga oss muligheten til å sende ut nyhetsbrev jevnlig for å holde kunden oppdatert på tilbud og nyheter.  

Lansering av nettbutikk
Selve lanseringen av nettbutikken var kanskje det mest spennende og morsomme under hele prosessen. Vi bestemte oss for å sette en “deadline” for når nettbutikken måtte være ferdig og underveis fikk vi både familiemedlemmer og venner til å komme med konstruktive tilbakemeldinger før lanseringen. Før fristen var det svært viktig at alle elementer var på plass, det vil si alt fra keywords, bilder, betalingsmetoder og alt som inkluderer en brukervennlig nettbutikk. Etter mye slit og planlegging kunne man endelig vise frem et ferdig produkt! 

Vi ble enige om en dato der vi klokken 17.00 skulle dele lanseringsbildet på alle de avtalte plattformene for å spre budskapet til flest mulig. Her var det viktig belyse at dersom man meldte seg på nyhetsbrev ville man få 10% ved første kjøp og noe annet som var skremmende, men også utrolig stas, var at vi var de første i klassen til å lansere nettbutikk. 

Oppsummering
Gruppearbeidet og selve lanseringen av nettbutikken har gått over all forventning og jeg sitter igjen med en erfaring jeg aldri ville vært foruten. Dette emnet har vært svært lærerikt da vi har blitt tvunget til å finne ut ting på egenhånd, men heldigvis gikk hele prosessen fint der vi endte med et ferdig produkt som vi er veldig fornøyde med. Nettsiden anser vi som relativt brukervennlig og funksjonell, og er noe bedriften kommer til å benytte seg av videre etter vår eksamensperiode. Takk for denne unike muligheten til å faktisk praktisere noe som er  jobbrelevant. 

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *