Innlegg

Influencer Marketing Guide: Hvordan jobbe med influencere

Jeg har hentet ut inspirasjon fra Daria Klovholt da jeg fant både det utvalgte  dybdeinnlegget og hennes tolkning av det svært interessant. Innlegget er opprinnelig skrevet av Christina Newberry og vi har fått i oppgave å oversette og forbedre det. 

For optimalisere en effektiv markedskampanje er det helt essensielt å jobbe med de riktige påvirkerne. Denne “guiden” vil vise deg hvordan du får til begge disse tingene! Men før vi går inn på influencer-markedsføringens tips og ulike verktøy, vil det være nyttig å ta en nærmere titt på “hva” og “hvorfor”… 

Hva er influenser markedsføring? 

Influencer markedsføring er en form for samarbeid der bedrifter ofte oppsøker innflytelsesrike personer for å markedsføre deres produkter/tjenester eller en kampanje. Til å starte med var det kjendiser som drev denne formen for markedsføring, men i dagens digitale verden har det vist seg at skapere av sosialt  innhold ofte har tendenser til å tilby mer verdi for merkevaren. Disse menneskene har et bredt publikum og engasjerte følgere på sosiale medier. 

Mer enn ⅔ av nordamerikanske forhandlere benytter en eller annen form for influencer markedsføring og nesten halvparten av de amerikanske og britiske digitale markedsførere bruker minst 10% av budsjettet på markedskommunikasjon som er utført av influencer. 

Dersom du ikke er overbevist om at influencer markedsføringen fører til reelle forretningsresultat viser en undersøkelse at hele 34% av amerikanske instagrambrukere daglig kjøpte noe grunnet at en blogger eller en influenser anbefalte det. I tillegg viser det seg at Instagram skal være den utvalgte plattformen for sosiale påvirkere der omtrent ⅓ av innflytelse innholdet vises  gjennom “instastory”. Med “sveip-opp” funksjonen gjør stories til et flott sted å dele og lenke merkevare innhold – funksjonen er tilgjengelig for brukere med over 10.000 følgere noe som øker denne muligheten for markedsføring betraktelig.  

På den andre siden skal man heller ikke se bort fra  de andre sosiale plattformene da nesten ¼ av de daglige Facebook-brukerne også har gjort kjøp basert på influenser markedsføring. 

Hva er en influencer? 

Enkelt forklart så er en influenser noen som kan påvirke andre. Dette er personer som utøver en viss form for innflytelse gjennom sine sosiale medier og graden av påvirkning varierer fra influenser til influenser. 

Ved å benytte seg av en potensiell influenser vil en kunne nå ut til målgruppen din, bygge tillit og øke engasjement. De er flinke til å skape et originalt og engasjerende innhold – og vil derfor ikke være like opptatt  av å følge bedriftens mal rundt selve annonseringen, men produsere og presentere et “cathy” innhold som de vet vil falle i smak hos sine følgere. Dermed vil det være helt avgjørende for en bedrift å strategisk gå for en influencer som deler de samme verdiene og visjonene.

Influencere kan ha opptil millioner av følgere. Den mest fulgte personen på Instagram er Kendall Jenner med hele 108 millioner følgere og får jevnlig millioner av likes på sine postede innlegg. I Norge derimot ble det vist en statistikk for de artistene med flest følgere i 2019, da førsteplassen gikk til Alan Walker med 6,5 millioner følgere etterfulgt av Kygo med 3,7 millioner følgere. Det er nok fullt mulig at disse tallene har endret seg siden 2019.

8 enkle steg for å finne den rette influenseren 

Det er tilsammen flere enn 500 000 aktive influensere kun på plattformen Instagram, noe som indikerer at det finnes utallige med muligheter for potensielle samarbeid med influensere. Det betyr også at man må legge ned ekstra arbeid for å finne den rette influenseren og her er 8 steg for å finne den rette for din kampanje:

#1 Tenk på de tre innflytelsesområdene 

  • Relevance (relevans)
  • Reach (å nå)
  • Resonance (resonans)

Relevans

En relevant influencer deler innhold som er relevant for din virksomhet og bransje. De må helst ha et publikum  som samsvarer med målgruppen du ønsker å nå. Dette kan eksempelvis forklares ved at varemerket Reebook strategisk har valgt ut Norges største treningsprofil Funkygine. Influenser og treningsprofilen har et meget relevant publikum som selskapet kan få tilgang til på en engasjerende og troverdig måte. På denne måten får man muligheten til å reklame for eget varemerke samtidig som det ville ligge naturlig hos influenser da de samme verdiene samsvarer. 

Skjermbildet fra funkygine´s instagram

Reach

Rekkevidde er antall personer du potensielt kan nå gjennom influencerens tilhengere  og her handler det om hvor lønnsomt samarbeidet potensielt vil være. 

Resonance 

Dette er det potensielle nivået av engasjement en influencer kan skape via et publikum som er relevant for merket ditt. Det er ikke alltid slik at influencere  med et stor antall følgere er de mest aktuelle å samarbeide dersom deres tilhengere ikke er interessert i tilbudet ditt. Dermed kan et mindre antall følgere være mer potensielt for din nisje. Nisje Influencere viser seg å ha veldig dedikerte og engasjerte følgere.

Ifølge Tapinfluence er engasjement graden ofte høyere for “mikroinfluencer”. Dette innebærer antall følgere på mellom 5000 til 25 000 og 30% av nordamerikanske bedrifter jobber nå med mikroinfluencere. I senere tid har det også vært en vekst av nano – influencer. Disse påvirkerne kan ha så få følgere som 1000, men det bety at deres ord er gull verdt i henhold til sine dedikerte fans. 

#2 Kartlegge målgruppen du ønsker å påvirke 

Influenserkampanjen din er ikke ment for alle. En effektiv strategi krever at du snakker til de rette personene ved å benytte seg av de riktig verktøyene. Det første  trinnet vil være å definere hvem målgruppen vil være for denne spesifikke kampanjen.  

#3 Se etter engasjement hos riktig målgruppe 

Nøkkelen for dette steget er tillit. Det er viktig at målgruppen har tillit og respekterer influenseren du samarbeider med. Dette gjenspeiler seg i engasjement i form av visninger, likes, kommentarer og delinger. 

#4 Gå etter et samsvarende utseende, følelse og verdier 

Det vil være viktig å gå etter personer som produserer innhold som samsvarer med ditt eget. Samspillet må også være passende for måten du  vil presentere merkevaren din på for potensielle kunder. Dette bidrar at ting ikke føles unaturlig når innholdet postes på sosiale medier.

#5 Være oppmerksom på antall sponsede innlegg 

Ved å inngå et samarbeid med en influenser som allerede har mange sponsorer, øker det en risiko for at deres engasjement og oppmerksomhet blir svekket. Her kan det være viktig å se etter mye organisk, altså ikke-betalt innhold for å holde tilhengerne interesserte og engasjerte. Noe annet som er viktig å tenke på, er å ikke be om for mange innlegg i løpet av en kort tidsperiode. Grunnen til dette er at tilbudet blir vanskeligere å akseptere  for influenser, uavhengig om det følger med store fordeler.

#6 Research og læring 

På forhånd før du kontakter en potensiell influenser vil det være lønnsomt å gjøre seg kjent med hva kanalene deres handler om og hvem målgruppen er. Dette tar seg godt ut da ettertraktede influencere ofte får mange tilbud fra andre sponsorer. 

#7 Sett deg et budsjett

Det er ikke til å legge skjul på at influensere med et bredt publikum forventer å få godt betalt for sine samarbeid og sitt arbeid. Dersom man retter seg mot gratis produkter kan dette fungere med nano-influensere, men ved et samarbeid med en større influenser kreves det et budsjett. Her kan det være fint å huske på at mikro -og nano influencere har ofte mer fleksible betalingsbetingelser. 


#8 Ta kontakt privat og personlig

Den beste måten å ta kontakt på er ved å sende en direktemelding til personen du ønsker å oppsøke. Dette er en fin måte å starte dialogen på så lenge man ikke bombarderer med en masse e-poster og meldinger. Gjør det lettere for influenceren å skape tillit til deg ved å utgi så mye informasjon du kan om merkevaren din. Fremhev hva du ønsker å oppnå med samarbeidet og kampanjen din. Her vil det også være viktig å klargjøre rundt goder og utbetalinger. 

Tips om influencer markedsføring

Følg reglene!! Det kan straffe seg dersom man ikke følger retningslinjene. 

Før man poster et annonsert innlegg vil det være svært viktig å ta for seg reglene ifølge markedsføringsloven. Norske influencere burde ha kjennskap til dette lovverket. I tillegg har forbrukertilsynet opprettet en veiledning for hvordan man skal markedsføre seg på sosiale medier eller markedsføringsloven. 

Vær åpen for kreativitet 

Her vil det være viktig å ikke fastslå en bestemt markedsplan/kampanje da influencere har sine egne måter og teknikker å produsere innhold på. Det vil være viktig å gi rom for kreativitet og respektere deres harde arbeid for å bygge en stort publikum med trofaste følgere. Det mest strategiske ved et slik samarbeid vil være å la dem komme med innspill og slippe til med sine kreativiteter. 

Kilder:

Blog.hootsuite.com, 2019. “Influencer Marketing Guide: How to work with social media influencers.” Lesedato: 30.04.2021
https://blog.hootsuite.com/influencer-marketing/

Civicscience.com, 2019. “1/5th of american consumers have made a purchase based on an influencer.” Lesedato: 30.04.2021
https://civicscience.com/1-5th-of-american-consumers-have-made-a-purchase-based-on-an-influencer/

Emarketer.com, 2018. “Do retailers north america use influencers of respondents». Lesedato: 30.04.2021
https://www.emarketer.com/chart/224891/do-retailers-north-america-use-influencers-of-respondents-nov-2018

Forbrukertilsynet.no, 2021. “Forbrukertilsyntes veileder for merking av reklame i sosiale medier.” Lesedato: 07.05.2021
https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-reklame-some

Instagram.com, 2021. “Funkygine.” Lesedato: 30.04.2021
https://www.instagram.com/p/CKrUJNKlP9u/

Lovdata.no, 2021. “Markedsføringsloven.” Lesedato: 07.05.2021
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2

Tapinfluence.com, 2019. “Influenvers-micro-macro.” Lesedato: 30.04.2021
https://www.tapinfluence.com/influencers-micro-macro/

730.no, 2019. “Disse norse artistene er størst på instagram.” Lesedato: 30.04.2021
https://730.no/disse-norske-artistene-er-storst-pa-instagram/

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *