Innlegg

Vurdering av nettbutikken Amundsen Sports

I dette innlegget skal jeg gjøre en vurdering av Amundsensports.com basert på Inevos 10  vurderingskriterier for nettbutikker.  Amundsen Sports er et klesmerke som ble stiftet i 2009 av Jørgen Amundsen og hans barndomsvenn Erik Friis. Varemerket har hentet sin inspirasjon fra Roald Amundsen, mannen som stod bak den historiske ekspedisjonen til Sydpolen. Siden har han satt sitt eget preg på friluftsliv og fokus på utendørsklær av beste kvalitet.

FØRSTEINNTRYKK

Det å gi et godt førsteinntrykk vil være helt avgjørende for suksessen av nettbutikken. Det vil også øke sjansen for at kunden faktisk tar seg tid til å scrolle og sjekke ut hva som er på nettsiden. Når vi snakker om førsteinntrykk, vil det hovedsakelig dreie seg om det første man møter på nettsiden og inntrykket man sitter igjen med. 

For å avgjøre om førsteinntrykket er godt, kan du sjekke om kunden klarer å svare på følgende spørsmål innen 5 sekunder: 

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?


Skjermbilde fra Amundsensports.com

Det aller første jeg legger merke til når jeg klikker meg inn på nettbutikken er et enormt bilde og som blir det første som fanger oppmerksomheten min. Det er helt tydelig at jeg har kommet til riktig sted da bildet får frem det essensielle, utendørsklær tilnærmet det meste innenfor sport og friluftsliv. Noe annet som også er helt avgjørende er at logoen er tydelig og befinner seg på forsiden. 

Videre er det satt opp en ryddig og oversiktlig hovedmeny med ulike kategorier man kan navigere seg frem til. Det er et fint og tydelig skille mellom herre og dameklær, tillegg til andre produkter og relevant informasjon. Som vist på skjermbildet under, har Amundsen Sports strategisk valgt å opprette en egen kategori basert på deres journal. Dette finner jeg svært interessant da man lett kan lese seg opp på merkes historie og diverse planer. 


Skjermbilde fra Amundsensports.com
SYNLIGHET 

Med synlighet menes det om nettbutikken er lett tilgjengelig i form av søk av produktene/kategorier nettbutikken fører. Når man skal rangere synligheten spiller både Search Engine Optimizing (SEO) og Search Engine Marketing (SEM) en sentral  rolle. Dette er ulike søkemotorer som er helt essensielt for optimalisere trafikken på nettbutikken deres.

For å illustrere nettsidens søkemotorer, googlet jeg det generelle søkeordet “turklær” og opplevde at kun de største markedsgigantene som Stormberg og Get Inspired dukket opp. Når dette skjer er det to ting som faller meg inn, og det første er:

  1. At det er merkelig at et så trendy merke som Amundsen Sports ikke er synlig når man søker på “turklær” og at mistanken om at de burde ta mer i bruk verktøy som Google Ads og SEO burde vurderes.

  2. At det muligens er en grunn til det, ved at de bevisst rettet seg mot et bestemt segment. Med dette menes det et varemerket selger seg selv og at de som er bevisste på sport -og uteklær av den ypperligste kvaliteten vet hva de skal søke etter.

MEN dersom jeg taster inn søkeordet “turshorts dame” skjer det noe annet. Da dukker nettbutikken opp som annonse, men ikke organisk søk som vist på bildet under. Her kommer det tydelig frem at turshortsen fra Amundsen Sports er ⅕  produkter som gir stor sjanse for klikk, men dette kan også ha mye med at shortsen var veldig ettertraktet etter fjorsesongens trend.


Skjermbilde fra google 

BRUKERVENNLIGHET

En nettbutikk som er lite brukervennlig vil ikke ha noe verdi for kunden og derfor er det spesielt viktig å ha fokus på å ha en ryddig og oversiktlig nettside. Dette for at kunden skal finne frem uten at det skal ta for lang tid. Amundsen Sports har helt klart en brukervennlig nettbutikk der det er lett å finne frem til ulike produkter.

På den andre siden vil det være like viktig å ha en optimal nettbutikk som er tilpasset de fleste enheter. Det er heller ingen hemmelig at netthandelen på mobilen har eskalert de siste årene og dermed straffer det seg å ikke tilpasse nettsiden til mobile enheter. Her ser vi at nettbutikken er tilpasset mobile enheter da man muligheten til å søke etter produkter, men også klikke seg inn på hovedmenyen for videre navigering. 

Skjermbilde fra iPhone
HASTIGHET/ TEKNOLOGI

Nettbutikkens innlastningshastighet er helt avgjørende for om kunden blir værende på nettsiden, og dermed vil ha noe å si for selve omsetningen. I tillegg er det blitt gjort en analyse som sier at hele ¼ besøkende forlater nettsiden dersom det tar mer enn 4 sekunder å laste inn siden – så med andre ord er det utrolig viktig å ha hastigheten og teknologien på plass

Av det faktum at dette er helt essensielt for virksomheten, kan man benytte seg av Google PageSpeed Insights tool som et verktøy for å måle hastigheten på nettsiden og de aktuelle forbedringspotensiale. Ved å benytte verktøyet ble Amundsen Sports rangert med følgende resultater:

Mobil (venstre) og datamaskin (høyre)


Som man ser har Amundsen Sports forbedringspotensiale når det kommer nettbutikkens innlastningshastighet på mobilen, mens på datamaskinen er dem ikke langt unna å få “bestått” på testen da man må være over 89 av 100 på rangeringen. Jeg selv oppfatter ikke hastigheten som noe problem, men dersom man ønsker å forbedre seg på et området, kan dette være et godt forslag for redusere frafall av potensielle kunder på nettsiden.

KUNDETILFREDSHET

Et av de beste konkurransefortrinnene for en virksomhet er å få god omtale om det  så er gjennom word of mouth (WOM) eller i et postet innlegg. Det å kunne vise frem fornøyde kunder kan bidra til å få en usikker kunde til å handle. Dette kan gjøres i form av interne vurderinger på nettsiden. På nettbutikken til Amundsen Sports har dem muliggjort det å rangere produktene fra 1-5 stjerner og legge igjen en kommentar – som vist på bildet under.

Skjermbilde fra AMundsensports.com
TRYGGHET

Trygghet er en viktig faktor når man skal handle på nett og derfor er det spesielt viktig at nettbutikken fremmer det vi kaller for “trygghetspunkter”. Dette for å betrygge kunden om at det man bestiller vil komme i tide og hvor man finner eventuelle returordninger. 

Her synes Amundsen Sports er flinke da man allerede i hovedmenyen under kategorien “INFO” finner alt man trenger når det kommer til informasjon rundt leveringstid, returordning og bytte av produkter. Dersom man klikker seg videre inn på de ulike kategoriene vil man blant annet få svar på leveringstiden og fremgangsmåten rundt returnering. Her vil jeg også påpeke at lenger ned på forsiden står det klart og tydelig gratis levering ved kjøp over 2000 kr og gratis returordninger. Dette er gode trygghetspunkter som kunden verdsetter ved netthandelen.

skjermbilde fra Amundsensports.com
KUNDEKOMMUNIKASJON

Amundsen Sports benytter seg av ulike plattformer for å opprette holde kundekommunikasjonen i høyeste grad. Effektiv kundekommunikasjon bidrar til å forsikre seg at kundene holder seg oppdatert på hva som skjer og er en fin måte å beholde fornøyde og lojale kunder. Dette i form av sosiale medier som Instagram, Facebook og podcast da de opplever at det vanskelig å nå ut til kunder med nyhetsbrev over e-post. Dette tenker jeg er en kreativ og morsom variant, men som også krever mye jobb. 

De bruker Facebook, men antageligvis når dem ut til flere via Instagram der dem har hele 30 500 følgere. På plattformen Instagram publiseres det regelmessig  bilder og filmer av produktene der man kan henvise direkte til nettbutikken ved et enkelt klikk. Amundsen Sports er også flinke til engasjere og skape relasjoner med kundene ved å svare privatpersoner i kommentarfeltet.

Skjermbilde av Amundsen Sports på Instagram
PRISER / UTMERKELSER

Dersom man har fått utdelt noen priser eller utmerkelser for å ha en optimal og velfungerende nettbutikk så kan dette være svært positivt å fremheve. Jeg antar at nettsiden er relativt ny og de ikke enda har fått utdelt noen priser eller utmerkelser – men at dette ikke er noe de skal se bort i fra.

KONSEPT OG STRATEGI

Konseptet til Amundsen Sports faller tilbake til standardene som Roald Amundsen satt og hvordan han har inspirert med sin eventyrlyst (Amundsensports.com, 2021). Fokuset ligger på å balansere det tradisjonelle med det innovative innenfor friluftsliv og utendørsklær av topp moderne materialer. På denne måten fortsetter vi å ha med oss helten Roald Amundsen for hvordan vi kler oss ved utendørsaktiviteter. 

Alt i alt synes jeg Amundsen Sports er en svært god nettbutikk og at de har skapt et sterkt merkevare innenfor sport og friluftsliv. Selv om det finnes enkeltområder som burde forbedres er det likevel en god grunn til produktene deres ofte er utsolgt og er veldig ettertraktet. Det blir svært spennende å følge med på utviklingen fremover og ønsker nettbutikken og virksomhet det beste! Masse lykke til.

Skjermbilde av Roald Amundsen // Jørgen Amundsen hentet fra Amundsensports.com

Kilder:

Amundsensports.com, 2021. Lesedato: 19.04.2021
https://amundsensports.com

Developers.google.com, 2021. Lesedato: 19.04.2021
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=https%3A%2F%2Famundsensports.com&tab=desktop

Fastcompany.com, 2021. “How one  second could cost a amazon16 billion sales.”Lesedato: 19.04.2021
https://www.fastcompany.com/1825005/how-one-second-could-cost-amazon-16-billion-sales

Inevo.no, 2021. “Hvordan vurdere din nettbutikk.” Lesedato: 19.04.2021

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *