Innlegg

Strategisk valg av kommunikasjonsplattformer

Bedrifter kan i dag velge mellom et hav av ulike kommunikasjonsplattformer for å spre sine budskap, men for at markedskampanjen i det hele tatt skal være hensiktsmessig handler det hovedsakelig om å benytte seg av riktig kommunikasjonskanaler. Derfor vil det være svært lønnsomt for IKEA å ta for seg en grundig undersøkelse for hvordan man på best mulig måte kan nå ut til den bestemte målgruppen. 

Det som er fint med de sosiale plattformene er at muligheten til å nå ut til flere potensielle målgrupper er større og man kan lettere segmentere hvilke plattformer som er lønnsomme å benytte utfra budskapet som skal formidles. Et annet holdepunkt som er viktig å ta for seg når IKEA skal få størst mulig utbytte ved valg av mediekanal, er å kartlegge kanalens evne til å prestere budskapet for den bestemte målgruppen. Ved hjelp av en undersøkelse gjennomført av Ipos, danner man seg et overblikk over hvilke sosiale kanaler som blir mest brukt i løpet av en hel dag – dette i form av alder og kjønn. 


Bildet hentet fra Ipos 

Dominerende plattformer 
Her kan man tydelig se at Facebook er den mest brukte kommunikasjonsplattformen med hele 67% per dag (Ipos.com, 2021). I tillegg viser undersøkelsen til at det er 76% i alderen mellom 18-29 år som har bruker på Facebook, men ut fra egen erfaring så er den største andelen av “aktive” brukere mellom  30-60+  år. Potensielt vil dette være den mest attraktive plattformen å benytte seg av for nå ut til flest mulig, men dersom man heller ønsker å nå ut til en yngre målgruppe vil plattformene Instagram eller streaming tjenester som Youtube være mer lønnsomme. Både Facebook og Instagram har utviklet funksjoner som gjør det mulig å “dele” budskapet videre, hvor man også har muligheten til å like og kommentere innleggene. Dette bidrar til å skape engasjement og oppmerksomhet hos de potensielle målgruppene da akkurat dette er hele formålet med å benytte seg av de aktuelle kommunikasjonsplattformene.

En annen faktor som også vil være avgjørende når det gjelder håndtering av reklamen er at man forhånd etablerer en plan for hvordan man skal håndtere tilbakemeldinger og eventuelle negative tilbakemeldinger i kommentarfeltet. For å håndtere  slike situasjoner på best mulig måte kan IKEA på forhånd av publiseringen sette et team til å ta av seg tilbakemeldingene. Faktumet ved at bedriften holder en tett dialog med misfornøyde kunder kan bidra til at man kommer med eventuelle løsninger og snur om på situasjonen slik at man sitter igjen med en fornøyd kunde.


Bildet hentet fra Sujit Thapa

Influencere og deres påvirkningskraft 
Dersom vi tar utgangspunkt i at IKEA i den neste reklamen har som formål om å nå ut til en målgruppe på alderen mellom 18-40 år kan bedriften ta i bruk hjelpemidler ved å inngå samarbeid med influencere og andre kjente profiler. Dette for å gi reklamen en ekstra boost på de ulike kommunikasjonsplattformene da man ofte ser at slike virkemidler fungerer på folks kjøpsadferd. Eksempelvis kan dette være en reklamekampanje rettet mot bærekraft i form av at IKEA nylig har begynt å tilby muligheten til å levere tilbake brukte møbler mot betaling. Dette er møbler som enten kan selges som de er, eller der diverse deler gjenbrukes i nye produkter. Her kan bedriften benytte seg av kjente profiler som gjennom reklamen leverer tilbake brukte møbler istedenfor å kaste det. Verktøyet med å benytte seg av influencere er at de har et såppas stort nettverk og potensialet til å nå ut til et bredt publikum, noe som ganger IKEA sine evner til å spre budskapet sitt flest mulig.

Referanseliste:

Ipos.com, 2021. “Ipos SoMe-tracker.” Lesedato: 05.03.2021
https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q420

Sujit Thapa.co, 2017. “ A complete guide to integrate facebook like and share.” Lesedato: 05.03.2021
https://sujipthapa.co/blog/a-complete-guide-to-integrate-facebook-like-and-share

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *