Innlegg

“Brukt” er siste nytt

Økt behov hos kunden fører til økt konkurranse på markedet og aldri før har norske bedrifter følt på dette presset fra alle kanter. Hvertfall nå som teknologien er såppas integrert i hverdagen vår og etterspørseler er så enorm som den er. Plattformtjenesten FINN.no er norsges største markedsplass som har siden den ble grunnlagt i 2000 vært ledende på markedet.

Mulighetens marked
FINN er en plattform for annonseformidling og tilbyr andre tjenester i form av kjøp og salg for både privatpersoner og bedrifter. Bedriften eies av Schibsted ASA og inngår i Schibsted Classifiesd Media (snl.no, 2020). Som aktør hos finn.no kan man enten opptre som privatperson eller bedriftskunde dersom man annonserer regelmessig. På FINN sine nettsider  henviser dem til fordelene ved en potensiell bedriftsavtale der man får goder som blant annet firmaprofilering, betaling med faktura, tilgang til dedikert kontaktperson, lenke til bedriftens nettside i annonsene etc.. Plattformen er svært aktuell da tilgjengeligheten til jobbstillinger, eiendom, bruktmarked, reise og masse annet er til stede. I henhold til jobbsøknader og markedet for diverse stillinger har FINN opprettet en egen side der man kan legge ved potensielle jobbsøknader sammen med CV og jobb-preferanser. Dette gjør det både enklere for deg som søker eller arbeidsgiver å nå ut til fler via kun én plattform.  I tillegg til å være ledende i markedet har dem også lansert en egen app som gjør det enklere å nå ut til flere målgrupper da den skal være relativt lett å benytte. 

Bilde tatt fra FINN

Finn som en trussel mot andre aktører 
Aktører som selger ubrukte varer til en fastpris og uten muligheten til forhandling vil på mange måter stille svakere til konkurrenter som FINN og Tise. Disse plattformtjeneste tilbyr samme merkevarer og produkter, enten brukt eller helt nytt  til en rimeligere pris. I tillegg til at muligheten til forhandling i form av bytter eller pruting er tilstede. Som bruker på FINN er det også mulig å betale for en mer attraktiv plassering som gjør det mer synlig for potensielle kjøpere, dette som et effektivt virkemiddel. Dersom du ikke ønsker å betale noe, vil annonsen etter 60 dager slettes dersom det ikke gjennomføres noe salg. 

En faktor som kan være med på å påvirke deg ubevisst er når plattformtjenestene benytter seg av algoritmer. Dette verktøyet brukes for å tilpasse søk og lagrer kundenes aktivitetsmønster. Algoritmene er med på effektivisere bruken inne på nettsiden/appen ved at man sparer tid på finne frem da lignende produkter fra tidligere søk dukker opp.

Fører en slik plattformtjeneste til senket transaksjonskostnader? 
Vel, det kommer helt an på hvor mye du shopper, hverken brukt eller nytt! Men er du økonomisk smart benytter du deg av plattformer som FINN og Tise. Ifølge bruktmarkedsrapporten til FINN har 2/3 norske mødre kjøpt brukte klær til sine barn. Med økt bevissthet på miljøavtrykk og høyere aksept rundt gjenbruk, ikke bare av møbler, men også av klær – har norske mødre vært store bidragsyter for å øke bruktmarkedet. Ettersom at aksepten rundt det å kjøpe og bruke brukt klær er blitt mer normalisert vil det være enda viktigere for potensielle selgere å vedlikeholde klærne dersom de skal ta seg inn på bruktmarkedet. 

 Videre i rapporten belyses det at fra januar til april 2019 ble det lagt ut hele 428 714 nye annonser i kategorien «klær, kosmetikk og tilbehør» på FINN (Finn.no, 2019). Dem har også hatt enorme økninger av besøkende på nettsiden og de gjentatte søkende går under merkekategorien Gucci, Ganni, Moncler, men også andre aktuelle varer. 

 Av det faktum vil plattformtjenester som FINN og Tise være påvirkere til et smartere forbruk som senker transaksjonskostnadene. Vi fleste som bor i Norge har vanskeligheter for å innrømme at vi har alt for MYE ting, klær og dill-dall. For oss shopping glade sjeler er dette en effektiv måte å redusere miljøavtrykket på og tenke mer bærekraftig.

-Melina Mathisen

Referanseliste:

  1. Finn.no. 2019, “Bruktmarkedsrapporten.” Leserdato: 21.01.20201
    https://bruktmarkedsrapporten.finn.no/to-av-tre.html

2. Store norske leksikon. 2020, “Finn.no.” Leserdato: 21.01.20201
https://snl.no/Finn.no

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *