Innlegg

Hemmeligheten bak en funksjonell studieteknikk

Etter en lang etterlengtet juleferie er vi endelig i gang med kurset i digital markedsføring. Kursets innhold belager seg på fire bolker; Digital økonomi og forretningsmodeller, E-Varehandel, sosial kommunikasjon og digital markedsføring. Første delen av kurset er det Arne Krokan som står ansvarlig for og han står også bak to av pensumlitteraturene vi skal ta i bruk i dette emnet. I første forelesning hadde vi en gjennomgang av blant annet plattformøkonomi, delingsøkonomi og studieteknikk. Tematikken rundt studieteknikk var noe jeg fant interessant da dette ble fint innført av foreleser Marianna Hagelia. 

Et hav av teknikker – men hvilke er det som passer meg best?
Oppskriften til en fullstendig studieteknikk som skal fungere for meg er noe som ikke kommer gratis. Dette krever en del prøving og feiling for å kunne forme den optimale studieteknikken. Ifølge Hagelia som har spesialkompetanse innenfor studieteknikk er det kun 10% som får med seg innholdet under en forelesning, og for å bearbeide dette belyser hun ulike teknikker som skal hjelpe oss med å huske bedre. Det første hun påpeker er notatteknikk. Med notatteknikk kan man ved hjelp av Google Docs samskrive på et fellesdokumentet med andre medstudenter. Samskriving er en metode som medfører til økt skriveutvikling i form av at man automatisk blir mer bevisst på hva man skriver selv, men også hva den andre parten skriver. Her lærer man ved å gi og ta, noe som også er med på å øke motivasjonen og følelsen av mestring. Denne formen for notatteknikk er noe jeg selv har brukt en del under gruppeeksamener og har vært en svært effektiv metode når det kommer til skrivingen. Samskriving medvirker til rom for dialoger om hva man kan gjøre bedre eller hva som er veldig bra og på denne måten skaper det en god flyt. 

På den andre siden påpeker Marianne Hagelia gjennom sin nettside at en rekke studieteknikker som å lese eller høre på foreleser, markere i bøker og tekster eller å skrive av boka uten å gjennomgå og renskrive notatene i ettertid er bortkastet tid og arbeid. Videre legges det vekt på at ettersom man tilegner seg ny kunnskap, er man nødt til å repetere. Dette for å friske opp det man nylig har lært og det kan gjøres ved å renskrive notatene man har tatt. Her vil jeg påpeke at en teknikk som har fungert relativt godt for meg er å notere det meste forhånd med ulike farger basert på ulike tema og med dette menes det å notere det som er viktig, og ikke hele presentasjonen. Viktigheten bak å se de store sammenhengene og markere seg det som er relevant har hjulpet meg på veien. Videre når jeg har noterter det jeg trenger, renskriver jeg det over på pcén min, dette først for å repetere, men også legge ved modeller og kunne ha det lett tilgjengelig under en eventuell eksamen. 

Bilde tatt fra Pinterest

Kombinere flere studieteknikker
Som Hagelia var inne på er vi stadig under digital utvikling og nye metoder og strategier blir tatt i bruk. Men viktigst av alt, er å finne motivasjonen som drivkraft til det vi presterer og alt det arbeidet vi legger i det vi gjør. Her krever det både genuin interesse fra meg som student og et engasjement fra foreleser. På denne måten vil man sammen skape verdi for alt arbeidet man legger i faget. 

Ettersom at motivasjonen er på plass og man blir litt varmere i trøya vil den beste formen for læring og repetisjon av faget å være åpen for dialog med andre medstudenter. Ifølge Marianne Hagelia så er det de beste studentene som er åpen for diskusjoner med sine studiekamerater og sammen terper på kunnskapen og hukommelsen sin. Andre fine metoder som kan tas i bruk i kollokviegruppen er flashcards. Jeg selv har benyttet flashcards til flere anledninger under eksamensøvingen med mine medstudenter og på denne måten trener man hjernen til å huske bedre, men er på samme tid en morsom øvelse.

Men med alt som har skjedd det siste året har muligheten til å møte andre medstudenter blitt betraktelig begrenset. Her blir vi mer tvungen til å benytte de digitale plattformene i form av Zoom og chatting via internett for å kunne diskutere faget. For mange har dette vært krevende og mer demotiverende, og nettopp derfor vil det være viktig å utforske hvilke digitale verktøy man ta i bruk. Et godt eksempel er hensikten bak det å blogge – å skrive seg til læring

Bilde tatt fra Pinterest

Når man blogger blir man tvunget til å forstå stoffet dersom man selvfølgelig ønsker å få til en innholdsrik tekst, men også for å få dybdelæring og ikke bare overflatelæring. Her er det rom for reflektering og ved å trekke inn egne erfaringer viser bare til en bredere forståelse av selve innholdet. På den andre siden vil bloggingen også hjelpe deg med å se nye sammenhenger og kanskje vekke den kreative siden du har inni deg. Det er en fin måte øve seg til eksamen på da dette er strukturell måte lære på, skape en digital faglig identitet for å kunne vise andre hva man kan. 

Min studieteknikk
Etter en del feiling og prøving har jeg kommet frem til diverse studieteknikker som fungerer optimalt for meg som jeg vil dele med dere. Disse er som følgende;

  • Finn deg gode medstudenter som har samme formål, innstilling og motiverer deg
  • Opprett et trygt rom for diskusjoner og refleksjoner av fagstoffet – gjerne samskrive 
  • Stoppeklokke som inkluderer gode pauser 
  • Marker/gul ut det som nødvendig og viktig 
  • Tegne tankekart med hovedoverskrifter og modeller 
  • Unn deg selv noe godt etter mange timer med hardt arbeid, om det så er en sjokkis eller en tur ut på ski – legger ved et bilde fra da jeg trengte et avbrekk fra studiene

Skitur inn til Ramstadsjøen 

Jeg håper mine teknikker er med på å skape motivasjon og engasjement til å jobbe knallhardt dette semesteret. Hemmeligheten bak en funksjonell studieteknikk er det bare du som vet og må finne ut på egenhånd. Ingen kan fortelle deg hva som egner seg best for deg, men man kan hjelpe hverandre på veien og komme med gode innspill. Masse lykke til med din studieteknikk!




-Melina Mathisen 


Referanser:
http://www.digitalstudieteknikk.no
https://www.krokan.com/arne/

Én kommentar

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *