Innlegg

Hvordan er det egentlig å være student under en pandemi?

Der stod vi alle mann i finstasen, i håp om at det vi skålet for da klokken bikket 00.00 den 1.Januar. 2020 skulle bli vårt beste år. Alt av ferier og sommerfestivaler var allerede ferdig booket, og det var det vi kunne lene oss på gjennom det kommende året. Heldigvis var jeg noen av de få som akkurat rakk en svipptur innom syden før hele verden gikk under lock-down. Men hvordan kunne man forutse at en pandemi var kommet for å sette hele verden på pause? 

Den 12.Mars er en dag jeg husker spesielt godt da Norge bestemte seg for å stenge av landet og hvilken usikker tid som stod i vente. Det var nok da de aller fleste skjønte alvoret og hvilke konsekvenser dette ville gi. Ikke bare for oss studenter, men også reise- og utelivsbransjen, og alle uten fast jobb. Dette var starten på en helt ny hverdag som ingen av oss hadde vært borti før, og man innså etterhvert at dette kun var smakebiten på det 2020 hadde å by på. 

Jeg kan huske at jeg kun rakk fire fysiske undervisninger før alt ble digitalisert over til Zoom. Hele den overgangen fra å sitte i et fysisk klasserom sammen med klassekamerater, til å sitte alene å glane på en skjerm i flere timer var nok en stor overgang for oss alle. Det var også åpenbart at det ville kreve mer disiplin og struktur fra oss studenter. Digitaliseringen har medført både fordeler og ulemper i form av at muligheten til å møte opp på skolen/biblioteket for å jobbe sammen med medstudenter har blitt  begrenset. Plutselig var det en rekke ting man måtte finne ut av på egenhånd og skolehverdagen ble ikke det samme. Motivasjonen for å “dra på skolen” blir noe helt annet, når muligheten til å kunne ligge å dra seg litt ekstra i senga er tilstede. Som tidligere nevnt krever det mer struktur og disiplin av oss studenter når man plutselig får flere valgmuligheter om hvordan man kan styre sin egen skolehverdag. Men på den andre siden har det også gitt oss muligheten til å bestemme hverdagen litt selv utfra hva som passer seg. Spesielt for meg som var så heldig som ikke ble permittert, var det fint å kunne tilpasse forelesningene litt ettersom hvordan dagene så ut. Det hendte jo såklart at jeg kunne ligge bak med noen få forelesninger, men så lenge jeg hadde muligheten til å hente meg inn utgjorde det ingen forskjell. Med all den tiden man får til overs, som man kanskje vanligvis hadde brukt på reisevei til skolen eller jobb, vil være nyttig til å sette seg mer inn i den nye hverdagen som vi har blitt kastet inn i.  Noe annet jeg også vil påpeke som har imponert meg gjennom studieløpet etter corona, er alle forelesere som har i løpet av svært kort tidsrom vært nødt til å omstille seg til den digitale hverdagen. Og ikke for å snakke om deres kreativitet når kommer til greenscreen og mentimeter!

Av det faktum at pandemien har medført til en litt mer krevende hverdag, har den digitale verden satt oss på prøve. Den har på mange måter hoppet mange steg fremover i et tempo som vi har vært nødt til å tilpasse oss, samtidig med alt annet som skjer. Men sett i lys fra en student som meg, har jeg vært svært heldig som har hatt anledningen til å fortsette i jobben, fullføre studieløpet til tross for en litt annerledes skolehverdag og hatt masse ekstra tid til overs til å gjøre akkurat det jeg vil. Som en felles dugnad vil det være like viktig for meg som for dere at vi følger alle restriksjoner som sendes ut fra FHI og bidrar til at 2021 blir et langt bedre år enn hva 2020 engang var.

-Melina Mathisen

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *